Mladý pár se pustil do rekonstrukce domu v Lomnici nad Popelkou. Vybudoval v něm i nahrávací studio

Hned, jak se Martin s Karolínou rozhodli pro koupi staršího domu v centru Lomnice nad Popelkou, věděli, že ho budou muset kompletně zrekonstruovat. Výsledek stojí za to – v domku si vybudovali nahrávací studio a včlenili do něj například kovovou lávku mezi podkrovními místnostmi. Jejich cesta k vysněnému domovu byla ale strastiplná. I kvůli napjatému rozpočtu se pár přihlásil do Rekonstrukční výzvy Rigips. V ní se mu podařilo zvítězit, a tak získal některé materiály zdarma.

Když tehdy pětadvacetiletý Martin Dědek a jeho o čtyři roky mladší přítelkyně Karolína Bláhová před třemi lety hledali společné bydlení v Lomnici nad Popelkou, na první pohled se zamilovali do nevšedního rodinného domku umístěného na skalní vyvýšenině u železniční trati. „Dům z roku 1906 splňoval všechno, co jsme si mohli přát. Nacházel se blízko centra města, ale zároveň poskytoval dostatek soukromí a pyšnil se rozsáhlou zahradou,“ vysvětluje Martin. Přestože bylo jasné, že objekt dosud využívaný jen k rekreaci bude muset projít rozsáhlou rekonstrukcí, aby se v něm dalo pohodlně bydlet, rozhodl se pár, že ho koupí.

Z původní stavby zůstalo jen obvodové zdivo

V době, kdy Martin promýšlel, jak k rekonstrukci přistoupit, narazil na Rekonstrukční výzvu. „Možnost vyhrát sádrokartonové desky od Rigipsu a izolační materiály od Isoveru mě zaujala, a tak jsem se rozhodl do soutěže přihlásit. Účast v ní mi pomohla, abych se s rekonstrukcí konečně odvážil začít, a zároveň mě přiměla k tomu, abych víc experimentoval a udělal tak návrh rekonstrukce atraktivnější pro porotu,“ vypráví Martin. Jeho přístup se vyplatil – z dvaačtyřiceti přihlášených zvítězil právě on.

Poté začala dvouletá cesta k vysněnému domovu. „Dům jsme předělávali v podstatě celý. Odstranili jsme původní střešní krytinu, krov i dřevěný trámový strop s hliněným záklopem. Z původní stavby zůstalo pouze obvodové zdivo,“ vyjmenovává Martin. Z původní půdy vytvořili Martin s Karolínou obytné patro se dvěma místnostmi – ložnicí a nahrávacím studiem. „Dřív jsem hodně hrál s kapelou a věnoval se i nahrávání ostatních. Teď se k tomu díky vlastnímu studiu budu moci vrátit,“ říká Martin. Pro konstrukci příček byly zvoleny modré sádrokartonové desky Rigips spolu s minerální izolační vlnou Isover UNI. „Díky tomu je výrazně omezeno pronikání hluku dovnitř i vně studia a současně hudba ze studia neruší okolí,“ vysvětluje Tomáš Truxa, odborník na izolaci Isover.

 

Světlým otevřeným prostorem v podkroví vede lávka

Původně tmavou chodbu mezi místnostmi v prvním patře Martin s Karolínou zcela zbourali. Vznikl zde otevřený prostor otevřený přes dvě podlaží, prosvětlený směrem na jih střešními okny. Nahrávací studio se schodištěm tak propojuje pouze kovová lávka. Zateplení prostoru pomocí minerální vaty Isover pak bylo provedeno v šikminách až k hřebeni. „Lávka je sice trochu netradiční řešení, ale umožnilo nám celý dům prosvětlit,“ vysvětluje Martin.

Světlost ostatně upřednostnili v interiéru celého domu – bílá barva, světlé prvky a celkový minimalismus designu kompenzují malá okna a nepříliš velkou plochu místností. „V každém pokoji máme ale také nějaký zelený prvek, protože zelená je naše oblíbená barva,“ dodává Karolína. Inspiraci pro design interiéru hledal pár prý převážně na Pinterestu.

Suchou podlahu podkroví unese

Podlaha vznikla procesem takzvané suché výstavby s využitím sádrovláknitých desek Rigidur. „Těžká plovoucí podlaha by v podkroví s trámy nainstalovat nešla, protože by příliš zatížila nosnou konstrukci. Suchá podlaha má navíc tu výhodu, že se dá nainstalovat zhruba za týden,“ vysvětluje Robert Hošek, garant technické podpory Rigips. Skladba podlahy byla opatřena minerální kročejovou izolací Isover T-P. „Kročejová izolace zajišťuje, že se hluk nepřenáší do dalších konstrukcí,“ říká Tomáš Truxa.

Výraznou proměnou prošlo také přízemí. Zcela nový háv má například koupelna. „Ta byla osazena zelenými impregnovanými sádrokartonovými deskami, které jsou určeny pro vlhké prostředí a zabraňují vzniku plísní,“ vysvětluje odborník z Rigipsu. V obývacím pokoji zachovali Martin a Karolína původní krb s komínem. „Zatímco v minulosti byl v domě pouze krb, nyní jsme si pořídili i moderní tepelné čerpadlo,“ říká Martin. Do domu si pár navíc instaloval podlahové vytápění, takže očekává, že v zimním období výrazně ušetří na energiích. Teplo v domě kromě tepelné izolace drží i izolační trojsklo od firmy Glassolutions, které efektivně využívá sluneční energii a které zároveň zajišťuje zvýšený akustický útlum pro lepší komfort uvnitř domu.

 

Sádrokartonáři zklamali

Velkou část rekonstrukce realizovali Martin s Karolínou svépomocí. Činnosti, na které si netroufli – například aplikaci omítek a náročnější sádrokartonářské práce – ale svěřili odborníkům. „Překvapilo nás, jak problematická spolupráce s řemeslníky byla. Konkrétně sádrokartonáři dělali vše nadvakrát, protože v první verzi se pokaždé něco pokazilo. Sám jsem jim pak musel vytisknout manuály od Rigipsu s přesnými postupy, aby věděli, jak na to,“ stěžuje si Martin. Spolehlivost řemeslníků je podle Roberta Hoška jedním z nejvýznamnějších faktorů každé rekonstrukce. „Je lepší upřednostnit řemeslníky s dobrými referencemi, a to i za cenu toho, že si na ně budeme muset nějakou dobu počkat nebo si trochu připlatit. Existují i specializované weby, kde si můžeme dle regionu vyhledat lidi s dobrými recenzemi, například NejŘemeslníci.cz,“ radí Robert Hošek.

Přestože byla rekonstrukce interiéru pro Martina a Karolínu zážitkem výrazně náročnějším, než jaký očekávali, plánují ještě letos začít s její další fází. „Nejprve chceme zrekonstruovat fasádu a pak se pustíme do zkrášlení zahrady. Do budoucna bychom chtěli také vybudovat další terasu v přízemí,“ říká Karolína.